Час подвоїти антикорупційні зусилля на місцевому рівні

Новини
Блог
07 вересня 2016

Нове загальнонаціональне соціологічне опитування Міжнародного Республіканського Інституту (МРІ) в Україні демонструє деякі дані щодо корупції, котрі можуть виглядати шокуючими для тих, хто не знайомий з цією країною. Наприклад, одна четверта всіх респондентів, які відвідали медичну установу впродовж минулого року, повідомили про факт вимагання у них хабаря.

Утім, це навряд чи здивує тих, хто слідкує за подіями в Україні. Не секрет, що Україна страждає від хронічної корупції, з якою українці знайомі краще, ніж будь-хто інший. Корупція залишається однією з ключових проблем, які тривожать громадян України (другою після війни на Донбасі), що свідчить про необхідність продовження антикорупційної реформи, розпочатої в 2014 році після Революції гідності.

Потреба у реформі є зрозумілою, беручи до уваги масштаб цієї проблеми. Майже три чверті українців вважають, що судова система стала зараз більш корумпованою, ніж в минулі роки. Та проблема існує не лише на  національному рівні. Дані муніципального опитування МРІ свідчать про те, що переважна більшість респондентів у 22 найбільших містах України вважають корупцію серйозною проблемою.

За останні 12 місяців ви особисто здійснювали запит до наступних українських установ?

Незважаючи на ці приголомшливі цифри, було досягнуто значного прогресу. Електронна система закупівель ProZorro, запроваджена в 2015 році на національному та місцевому рівнях, допомогла значно скоротити прояви корупції в процесах державних закупівель завдяки введенню прозорих механізмів у традиційно непрозору систему. Нова система отримала схвалення, оскільки вже заощадила мільйони доларів платників податків в Україні — значний успіх беручи до уваги, що країна втрачала щороку приблизно $2.3 мільярди через корупцію у сфері державних закупівель. Подібним чином, поява нової патрульної поліції у ряді великих міст України сприяла значному зростанню  підтримки громадянами діяльності поліції. Ці нові офіцери взяли зобов’язання не брати хабарів та працюють задля повного перезавантаження правоохоронної системи в Україні.

Покращення спостерігаються також і в житлово-комунальній сфері країни. Дедалі більше громадян створюють приватні житлові асоціації, відомі як  ОСББ, та підписують контракти з приватними чи комунальними ремонтно-експлуатаційними управліннями замість того, щоб покладатися на існуючу систему ЖЕКів — застарілу та часто корумповану установу радянського зразка, створену для надання основних ремонтних послуг та експлуатації житлових будинків в Україні. Брак ефективного управління з боку ЖЕКів, а також їх неспроможність адекватно  реагувати на потреби мешканців викликала появу надзвичайно популярних альтернатив, котрі також можуть стати вдалим зразком для органів самоврядування українських міст.

 

Ці та інші реформи покликані значним чином покращити якість життя громадян на місцевому рівні. Органи місцевої влади України використовують різноманітні інструменти - від електронних петицій до бюджету участі - задля того, щоб стати більш відповідальними та відкритими для своїх виборців. Крім того, згідно даних соціологічного опитування, проведеного МРІ на початку цього року, дедалі більше громадян вважають, що муніципальна влада працює над подоланням проявів корупції в їхніх громадах — що демонструє хоч незначну, але все ж позитивну динаміку в порівнянні з минулорічними даними.

Зліва: Дані муніципального опитування МРІ 2015 року; Справа: Дані муніципального опитування МРІ 2016 року

Попри те, що попереду ще без сумніву багато роботи, міжнародні партнери повинні шукати шляхів, щоб використати цю позитивну динаміку на місцевому рівні. Оскільки місцеві ради та установи, такі як школи та адміністративні служби, часто є головними осередками взаємодії між громадянами та владою, нам необхідно переосмислити важливість місцевих антикорупційних ініціатив як невід'ємної частини наших зусиль щодо реалізації програм з належного врядування в межах країни. Корупція на місцевому рівні часто проявляється через низьку якість послуг та високі адміністративні витрати, як свідчить уже згаданий приклад ЖЕКів, що стає причиною вразливості до корупції та викликає зневіру до муніципальної влади мешканців багатьох міст України.

Ці проблеми будуть лише посилюватися в міру розгортання реформи децентралізації в Україні. Успіх децентралізації частково залежатиме від здатності органів місцевої влади реагувати на потреби громадян і будувати довіру до державних установ та процесу децентралізації.

Зменшення проявів корупції на місцевому рівні сприятиме успішному втіленню реформи децентралізації, а також розвиватиме демократичний потенціал суб'єктів місцевого самоврядування. Місцева влада часто є сприятливим середовищем для появи нових ідей та лідерів, тому зусилля, витрачені на виховання чесних і некорумпованих державних службовців місцевого рівня, можуть принести дивіденди, коли ці лідери піднімуться на вищі щаблі влади чи займуть керівні посади в своїх політичних партіях.

Подібним чином, якщо громадяни очікуватимуть прозорого та відповідального управління на місцевому рівні, вони створюватимуть тиск і на представників вищих ешелонів влади, стимулюючи дотримання ними принципів чесності та непідкупності. Незважаючи на те, що за своїм масштабом антикорупційні зусилля на місцевому рівні не можуть рівнятися з розмахом широко розрекламованої національної реформи, вони є одним з найважливіших елементів успішної реформи децентралізації та відновлення довіри до влади.

Є цілий ряд інструментів, які можна використати для боротьби з корупцією на місцевому рівні, серед яких правова реформа та посилення ролі правоохоронних органів. МРІ обрав шлях спільної розробки антикорупційних стратегій у співпраці з місцевими посадовцями, спираючись на свій тривалий термін діяльності в Україні і використовуючи досвід роботи з політичними партіями на національному та місцевому рівнях.

Використовуючи інструмент Оцінки вразливості до корупції (VCA), розроблений МРІ, наш Інститут працює з місцевими посадовцями та громадськими активістами з метою виявлення і оцінки ступеня вразливості до корупції державних процесів та інститутів влади. Залучаючи місцевих посадовців до процесу реформ в якості партнерів, ми можемо продемонструвати позитивний вплив послаблення корупції на демократичні та політичні процеси, одночасно підтримуючи впровадження прозорих та відповідальних практик.

МРІ вже пересвідчився в ефективності цього процесу оцінювання в деяких країнах, зокрема в Монголії та Індонезії. В Україні МРІ вже провів (або завершує) процес оцінювання вразливості до корупції в Миколаєві, Чернівцях та Івано-Франківську, що допоможе створити стратегічний план дій для подолання корупції в цих містах.

Кеті ЛаРок, Керівник програм МРІ у Євразії @katielaroque

Стаття на сайті МРІ «Democracy Speaks»

Популярні ресурси