Як у 16 років виграти вісімдесят тисяч гривень на реалізацію власного проекту

Марія із Чернігова у свої 16 років підготувала проект до участі у громадському бюджеті міста. Проект потрапив до числа переможців за результатами голосування,  і тепер дівчина отримає фінансування на його реалізацію. Вона запропонувала загальноміський тренінг, щоб підвищити рівень обізнаності щодо буллінгу у школах та знайти способи вирішення цієї проблеми. Що зробило її пропозицію особливо інноваційною - це те, що вона стосується знущань не тільки над учнями, але й викладачами.

За словами Марії, її життя змінилося після участі у Школі молодого політика (ШМП) Міжнародного республіканського інституту:

«ШМП стала знаковою подією у моєму житті. Моє життя розділене на "до" та "після", як до та після нашої ери. Я дізналася про різні проекти, гранти, можливості проявляти ініціативи та бути активним тут і зараз. Я розвинула деякі важливі навички - публічні виступи, командна робота, вступ до політології та багато чого іншого цікавого. І найголовніше, що я стала більш впевненою, адже тепер я знаю, що МОЖУ! Я можу щось змінити! Це круто!".

Проект 2

Марія дізналася про ШМП, яку організовує Міжнародний республіканський інститут за підтримки USAID на Facebook сторінці своєї школи. Тоді її просто дуже цікавила політика, яка здавалася чимось далеким, незрозумілим і недосяжним і саме тому вона вирішила взяти участь у школі, зокрема для того щоб поглибити свої знання в цій темі. Школа молодого політика МРІ – надає розуміння про те, як влаштована політична система і як це працює, як розбиратися в політичних подіях і процесах, і як на це можна впливати. Що таке бути політично освіченим громадянином та активним мешканцем свого міста, який знає свої права та можливості. ШМП розвиває лідерські навички та готує молодь до активної участі в громадському та політичному житті. 

До ШМП Марія не мала уявлення про існування бюджету участі або подібних програм, які доступні для громадян, і навіть більш того, вона не могла уявити, що розробить власний проект через кілька місяців після закінчення програми. 

Бюджет участі (громадський бюджет) - механізм взаємодії органів місцевого самоврядування з громадськістю, спрямований на залучення громадян до участі в бюджетному процесі, зокрема шляхом прямої демократії, через визначення пріоритетів бюджетних витрат чи подання проектів, об’єднання в проектні команди, голосування за такі проекти, здійснення контролю за їх реалізацією. 

Про даний інструмент участі громадян Марія дізналася під час сесій ШМП, коли тренери МРІ Марина Ковальова, Тетяна Громова та Павло Пущенко розповіли, що навіть учні школи маючи ідею, як покращити своє місто, можуть її реалізувати. Тренери допомогли учням розробити і зареєстврувати проекти на участь у громадському бюджеті Чернігова. Але крім надання технічної допомоги школярам щодо стратегій розробки успішних програм, тренери також прагнули вселити в учнів віру в свої сили, а також упевненість у тому, що влада може реагувати на їх запити та прислухатися до них. В ніч перед закриттям реєстрації, коли вже всі проекти були відправленні на конкурс бюджету участі міста Чернігова, Марія зателефонувала тренерам і сказала, що сама доопрацювала проект і дуже хоче його відправити на конкурс, але не впевнена, чи він переможе. Це не було несподіванкою для тренерів, оскільки Марія виявилася особливо сором’язливою і, мабуть, найменш переконаною, що такий проект насправді матиме шанс отримати фінансування з міського бюджету. Тренер МРІ переконала Марію зареєструвати свій проект у найбільш стислі строки. 

Проект

30 вересня 2019 року завершилося голосування за проекти, які змагалися в бюджеті участі Чернігова на 2020-й рік. Остаточне офіційне рішення щодо переможців буде оприлюднене пізніше, а поки що відомо, що серед лідерів в прохідній частині опинилися 13 малих проектів (вартість кожного – до 300 тисяч гривень), серед яких проект Марії - "Булінг в школі: хто є стрілок, а хто - мішень?". Проект спрямований на проведення одноразових тренінгів тривалістю 1-1,5 годин у п’яти школах міста Чернігова та 4 молодіжних клубах за місцем проживання для батьків і вчителів. Мета тренінгів - обговорення проявів булінгу в школах Чернігова, у тому числі знущання над вчителями з боку заможних або впливових батьків учнів у навчальних закладах задля захисту прав та допомоги педагогам (бувають випадки, коли дитина не заслуговує на хороші оцінки, але впливові батьки чинять тиск на вчителів, змушуючи їх ставити вищі оцінки своїм дітям). Бюджет проекту – 80 050 гривень.

Марія Прохоренко зі своїм проектом «Булінг в школах: хто стрілець, а хто мішень?» зробила величезний резонанс у Чернігові через актуальність цієї теми. До цього булінг зазвичай розглядався, як залякування зі сторони вчителів по відношенню до учнів, а Марія помітила, що відбувається і зворотній булінг, деякі учні дійсно нешанобливо ставляться до вчителів. Зважаючи на резонанс проекту, ще до завершення голосування і офіційних результатів конкурсу, Марія почала реалізовувати проект і 7-8 вересня організувала і провела перший тренінг, в якому взяли участь 14 осіб. Протягом 1,5 годин, за участі тренерів, психолога, учасники обговорювали «Що таке булінг», «Булінг між учителями та батьками», «Залякування вчителів учнями». 

Як каже Марія: «Чесно кажучи, реалізувати власний тренінг не так вже і складно. Місцем для проведення тренінгу був Молодіжний центр, він доступний для всіх. Потрібно просто заповнити заявку та домовитись про дати з тренерами Центру. Отже, я трохи відкоригувала існуючий проект, відкрила онлайн-реєстрацію, організувала навчальну групу у Facebook, а решта - це реалізація, заснована на чистому ентузіазмі та великому бажанні виконати цей проект з максимальною швидкістю та якістю». Після проведення першого в своєму житті тренінгу, Марія Прохоренко, випускниця Школи Молодого Політика МРІ поділилася враженнями: «О, все було супер, було 14 людей, але енергія від них була, як від сотні людей, які прийшли на моє навчання! Після тренінгу всі були в гарному настрої, майже всі учасники попросили мене організувати ще один тренінг. Ми отримали лише позитивні відгуки, тому все було здорово, і я щаслива, і тепер, коли я за крок до перемоги в бюджеті участі, я маю надії виграти і організувати маштабні тренінги по школам міста». 

Наразі дівчина очікує офіційного затвердження результатів міською радою і готова організовувати тренінги у більших масштабах. 
 

Досягнення та Історії